Trwa przetwarzanie danych
Sklep Pewex

Pewex

Szukaj


 

Znalazłem 13 takich eksponatów
Kultowe autobusy PRL-u – w czym tkwił ich urok? – Dziś nie dojedziemy nimi do pracy, do lekarza czy do szkoły. Odrestaurowanymi modelami możemy przejechać się jedynie w większych miastach, takich jak Poznań, Kraków, Warszawa. Niektóre modele można zobaczyć w muzeach lub na wystawach zabytkowych pojazdów. Mowa oczywiście o kultowych autobusach, które przed laty przemieszczały się po polskich drogach.

Ogórek
Z powodu swojego wyglądu zwany był potocznie „ogórkiem”. Jelcz 043 - bo o nim mowa, to najpopularniejszy autobus czasów PRL-u. Produkowany był na licencji Skody w latach 1959- 1986 przez firmę Jelcz. Ogórków było więcej, bowiem na bazie ,,J43” powstały modele miejskie: Jelcz 272 MEX, Jelcz AP- 02, Jelcz 021, a także autobusy turystyczne. Na bazie najbardziej znanego ogórka powstał także Jelcz 044, który choć wyglądał podobnie, miał całkowicie zmieniony układ napędowy. 
Można powiedzieć, że Jelcze zmotoryzowały komunikację publiczną. Pasażerowie twierdzili, że najlepszym miejscem do podróży były przednie siedzenia. Dlaczego? Na pewno nie z powodów wygody, czy dobrego punktu do obserwacji. Chodziło o umiejscowienia silnika właśnie z przodu pojazdu. Wrażenia z takiej jazdy były bezcenne.
Niektórzy wspominają, że potoczna nazwa ,,ogórek” powstała nie tylko ze względu na kształty autobusu, lecz także z powodu… zapachu kiszonych ogórków pochodzącego z wnętrza ,,J43’’. 
W tamtych czasach nie myślało się o komforcie podróżowania, najważniejsze było to, że autobus przyjechał na przystanek. W ogórku miejsc siedzących było bodajże pięćdziesiąt jeden, a czasem zmieścił on ponad stu pasażerów! Dziś to jest nie do pomyślenia. Jeśli chodzi o Jelcze, to w Polsce zachowały się cztery modele Jelcza 272 MEX, jednym z nich można przejechać się w Lublinie, a drugim w Krakowie. 

San H100
Kiedy Jelcze rozwijały transport miejski, podróże międzymiastowe zapewniał kolejny polski autobus – San H100. Wytwarzany był przez Sanocką Fabrykę Autobusów w latach 1967- 1974. Był następcą modeli San H01, San H25 i San H27. 
Produkowano go w dwóch wersjach: międzymiastowej H100A oraz miejskiej H100B. Fabrykę opuściło łącznie 23 700 autobusów, jednak większą część z nich stanowił model H100A. 
San H100 posiadał solidną ramę nośną konstrukcji stalowej nitowanej. Był pierwszym, w pełni udanym typem autobusu produkowanym w Sanoku. Model miejski posiadał 19 miejsc siedzących, natomiast autobus międzymiastowy – 33 miejsca. Do celów muzealnych zachowano aż siedem Sanów H100. Można je obejrzeć między innymi w Warszawie, Bydgoszczy i Szczecinie. 
Autosan H9
Autosan H9 to również jedna z najpopularniejszych serii autobusów z czasów PRL-u. Pierwszy seryjny model tego pojazdu zjechał z linii produkcyjnej w 1974 roku i był następcą autobusu San H100, wytwarzanego również w Sanoku. 
W 1967 roku, po nawiązaniu współpracy z jugosłowiańską firmą powstał pierwszy prototyp Autosana – Sanos A9. Kolejnym był Sanok 09, jednakże po przeprowadzeniu testów, ostatecznie zdecydowano się na produkcję Autosana H9. Podczas, gdy w Jelczu  uruchomiono produkcję na zagranicznej licencji (Berliet) , w Sanoku postawiono na polską motoryzację. 
Najpopularniejszymi wersjami tego autobusu był Autosan H03 (miejski), którego modele w skali 1:72 można zobaczyć na zdjęciach, a także Autosan H15 (międzymiastowy). W obu wersjach montowano 5- biegową manualną skrzynię biegów, autobusy różniły się jedynie wyposażeniem wnętrza. Standardowym wyposażeniem wersji turystycznej były fotele lotnicze, które zapewniały większy komfort podczas podróży. Autosan H09 posiadał 36 miejsc siedzących oraz 10 stojących, jednak jak na czasy PRL-u przystało, zazwyczaj przewoził on o wiele więcej pasażerów. 

Ikarus 
Kiedy okazało się, że wspomniany już wcześniej autobus Jelcz Berliet nie do końca spełnił oczekiwania polskiej motoryzacji, zdecydowano się na zakup pojazdów z Węgier. W 1974 roku do Katowic sprowadzono 15 egzemplarzy Ikarusa 280, a także partię Ikarusa 260, który eksploatowany był również w Katowicach , ale także w Warszawie i Częstochowie.  W kolejnych latach do Polski ponownie dostarczano partie tych autobusów. 
Ikarus 280 posiadał 35 miejsc siedzących i aż 140 miejsc stojących. Co ciekawe, ten model był najdłużej eksploatowanym pojazdem w stolicy, dlatego też stał się jednym z jej symboli. Kursował nieprzerwalnie od 14 grudnia 1978 roku do 29 listopada 2013 roku. Można śmiało stwierdzić, ze Ikarus był królem polskiego transportu miejskiego. 
Niezwykła sesja zdjęciowa i wspomnienia wróciły
Wspomniane wyżej autobusy, to tylko część historii polskiej motoryzacji pochodzącej z okresu PRL-u. Na ulicach można było zobaczyć także słynnego Zis- 155, niemieckiego Bussinga D2U, czy czechosłowacką Skodę Karosa. 
Te i inne pojazdy możecie zobaczyć na zdjęciach. Nie są to oczywiście prawdziwe autobusy, ale modele w skali 1:72 z kolekcji „Kultowe Autobusy PRL-u”.  
Sesja zdjęciowa odbyła się na ulicach współczesnej Warszawy, więc można zobaczyć, jak kultowe pojazdy wyglądałyby w teraźniejszości. Metalowe modele autobusów sfotografowano w taki sposób,

Kultowe autobusy PRL-u – w czym tkwił ich urok?

Dziś nie dojedziemy nimi do pracy, do lekarza czy do szkoły. Odrestaurowanymi modelami możemy przejechać się jedynie w większych miastach, takich jak Poznań, Kraków, Warszawa. Niektóre modele można zobaczyć w muzeach lub na wystawach zabytkowych pojazdów. Mowa oczywiście o kultowych autobusach, które przed laty przemieszczały się po polskich drogach.

Ogórek
Z powodu swojego wyglądu zwany był potocznie „ogórkiem”. Jelcz 043 - bo o nim mowa, to najpopularniejszy autobus czasów PRL-u. Produkowany był na licencji Skody w latach 1959- 1986 przez firmę Jelcz. Ogórków było więcej, bowiem na bazie ,,J43” powstały modele miejskie: Jelcz 272 MEX, Jelcz AP- 02, Jelcz 021, a także autobusy turystyczne. Na bazie najbardziej znanego ogórka powstał także Jelcz 044, który choć wyglądał podobnie, miał całkowicie zmieniony układ napędowy.
Można powiedzieć, że Jelcze zmotoryzowały komunikację publiczną. Pasażerowie twierdzili, że najlepszym miejscem do podróży były przednie siedzenia. Dlaczego? Na pewno nie z powodów wygody, czy dobrego punktu do obserwacji. Chodziło o umiejscowienia silnika właśnie z przodu pojazdu. Wrażenia z takiej jazdy były bezcenne.
Niektórzy wspominają, że potoczna nazwa ,,ogórek” powstała nie tylko ze względu na kształty autobusu, lecz także z powodu… zapachu kiszonych ogórków pochodzącego z wnętrza ,,J43’’.
W tamtych czasach nie myślało się o komforcie podróżowania, najważniejsze było to, że autobus przyjechał na przystanek. W ogórku miejsc siedzących było bodajże pięćdziesiąt jeden, a czasem zmieścił on ponad stu pasażerów! Dziś to jest nie do pomyślenia. Jeśli chodzi o Jelcze, to w Polsce zachowały się cztery modele Jelcza 272 MEX, jednym z nich można przejechać się w Lublinie, a drugim w Krakowie.

San H100
Kiedy Jelcze rozwijały transport miejski, podróże międzymiastowe zapewniał kolejny polski autobus – San H100. Wytwarzany był przez Sanocką Fabrykę Autobusów w latach 1967- 1974. Był następcą modeli San H01, San H25 i San H27.
Produkowano go w dwóch wersjach: międzymiastowej H100A oraz miejskiej H100B. Fabrykę opuściło łącznie 23 700 autobusów, jednak większą część z nich stanowił model H100A.
San H100 posiadał solidną ramę nośną konstrukcji stalowej nitowanej. Był pierwszym, w pełni udanym typem autobusu produkowanym w Sanoku. Model miejski posiadał 19 miejsc siedzących, natomiast autobus międzymiastowy – 33 miejsca. Do celów muzealnych zachowano aż siedem Sanów H100. Można je obejrzeć między innymi w Warszawie, Bydgoszczy i Szczecinie.
Autosan H9
Autosan H9 to również jedna z najpopularniejszych serii autobusów z czasów PRL-u. Pierwszy seryjny model tego pojazdu zjechał z linii produkcyjnej w 1974 roku i był następcą autobusu San H100, wytwarzanego również w Sanoku.
W 1967 roku, po nawiązaniu współpracy z jugosłowiańską firmą powstał pierwszy prototyp Autosana – Sanos A9. Kolejnym był Sanok 09, jednakże po przeprowadzeniu testów, ostatecznie zdecydowano się na produkcję Autosana H9. Podczas, gdy w Jelczu uruchomiono produkcję na zagranicznej licencji (Berliet) , w Sanoku postawiono na polską motoryzację.
Najpopularniejszymi wersjami tego autobusu był Autosan H03 (miejski), którego modele w skali 1:72 można zobaczyć na zdjęciach, a także Autosan H15 (międzymiastowy). W obu wersjach montowano 5- biegową manualną skrzynię biegów, autobusy różniły się jedynie wyposażeniem wnętrza. Standardowym wyposażeniem wersji turystycznej były fotele lotnicze, które zapewniały większy komfort podczas podróży. Autosan H09 posiadał 36 miejsc siedzących oraz 10 stojących, jednak jak na czasy PRL-u przystało, zazwyczaj przewoził on o wiele więcej pasażerów.

Ikarus
Kiedy okazało się, że wspomniany już wcześniej autobus Jelcz Berliet nie do końca spełnił oczekiwania polskiej motoryzacji, zdecydowano się na zakup pojazdów z Węgier. W 1974 roku do Katowic sprowadzono 15 egzemplarzy Ikarusa 280, a także partię Ikarusa 260, który eksploatowany był również w Katowicach , ale także w Warszawie i Częstochowie. W kolejnych latach do Polski ponownie dostarczano partie tych autobusów.
Ikarus 280 posiadał 35 miejsc siedzących i aż 140 miejsc stojących. Co ciekawe, ten model był najdłużej eksploatowanym pojazdem w stolicy, dlatego też stał się jednym z jej symboli. Kursował nieprzerwalnie od 14 grudnia 1978 roku do 29 listopada 2013 roku. Można śmiało stwierdzić, ze Ikarus był królem polskiego transportu miejskiego.
Niezwykła sesja zdjęciowa i wspomnienia wróciły
Wspomniane wyżej autobusy, to tylko część historii polskiej motoryzacji pochodzącej z okresu PRL-u. Na ulicach można było zobaczyć także słynnego Zis- 155, niemieckiego Bussinga D2U, czy czechosłowacką Skodę Karosa.
Te i inne pojazdy możecie zobaczyć na zdjęciach. Nie są to oczywiście prawdziwe autobusy, ale modele w skali 1:72 z kolekcji „Kultowe Autobusy PRL-u”.
Sesja zdjęciowa odbyła się na ulicach współczesnej Warszawy, więc można zobaczyć, jak kultowe pojazdy wyglądałyby w teraźniejszości. Metalowe modele autobusów sfotografowano w taki sposób,

Legenda Turbo wiecznie żywa – Mało kto wie ale producent gumy - firma KENT była firmą z Turcji

Legenda Turbo wiecznie żywa

Mało kto wie ale producent gumy - firma KENT była firmą z Turcji

Knight Rider – Nieustraszony (Knight Rider, 1982-86), amerykański serial sensacyjny o agencie F.L.A.G. (Foundation for Law And Government - Fundacja na rzecz Prawa i Rządu) Michaelu Knightcie, rozwiązującym zagadki o charakterze kryminalnym, w asyście nowoczesnego i wszechstronnego samochodu jakim jest Knight Industries Two Thousand znany również jako KITT. Serial został podzielony na 4 sezony (1982-1986). W rolę serialowego KITT-a wcielił się przerobiony Pontiac Trans Am z 1982 roku. Do produkcji serialu użyto 14 egzemplarzy samochodu, które zgodnie z umową zawartą pomiędzy General Motors - firmą produkującą samochód, a producentami filmu zostały zniszczone.

Knight Rider

Nieustraszony (Knight Rider, 1982-86), amerykański serial sensacyjny o agencie F.L.A.G. (Foundation for Law And Government - Fundacja na rzecz Prawa i Rządu) Michaelu Knightcie, rozwiązującym zagadki o charakterze kryminalnym, w asyście nowoczesnego i wszechstronnego samochodu jakim jest Knight Industries Two Thousand znany również jako KITT. Serial został podzielony na 4 sezony (1982-1986). W rolę serialowego KITT-a wcielił się przerobiony Pontiac Trans Am z 1982 roku. Do produkcji serialu użyto 14 egzemplarzy samochodu, które zgodnie z umową zawartą pomiędzy General Motors - firmą produkującą samochód, a producentami filmu zostały zniszczone.

Walkman – Na światowym rynku pojawia się pierwszy przenośny odtwarzacz kasetowy. Wyprodukowała go firma Sony pod zastrzeżoną nazwą  Walkman. Oczywiście w Polsce do kupienia tylko w Pewexie! ;-)

Walkman

Na światowym rynku pojawia się pierwszy przenośny odtwarzacz kasetowy. Wyprodukowała go firma Sony pod zastrzeżoną nazwą Walkman. Oczywiście w Polsce do kupienia tylko w Pewexie! ;-)

Power Rangers – Serial telewizyjny dla dzieci i młodzieży oparty na japońskich serialach Super Sentai z gatunku Tokusatsu, stworzony przez Haima Sabana. Pierwszy sezon wystartował 28 sierpnia 1993 roku, w amerykańskiej telewizji Fox Kids. Po jego sukcesie co roku pojawiały się kolejne serie, produkowane niezmiennie przez Saban Entertainment. Ostatni, dziesiąty sezon stworzony przez tego producenta, Power Rangers Wild Force, miał swoją premierę w roku 2002. Od tamtej pory produkcją kolejnych sezonów Power Rangers zajęło się The Walt Disney Company, za sprawą którego powstało kolejne siedem sezonów. W 2009 roku przyszłość serialu stanęła pod znakiem zapytania – 7 marca 2009 roku w gazecie The New Zealand Herald opublikowano wiadomość, że seria RPM ma być ostatnim sezonem. W 2010 roku zamiast nowej serii wyemitowano zremasterowaną wersję pierwszej, Mighty Morphin Power Rangers. Pogłoski o zakończeniu serialu okazały się jednak nieprawdziwe – 12 maja 2010 roku prawa do tego tytułu ponownie wykupiło Saban Capital Group. 40-odcinkowy 18. sezon wystartował w 2011 roku, w telewizji Nickelodeon. Lionsgate i firma Saban wspólnie ogłosiły że planują stworzyć kolejny film o przygodach Power Rangersów[

Power Rangers

Serial telewizyjny dla dzieci i młodzieży oparty na japońskich serialach Super Sentai z gatunku Tokusatsu, stworzony przez Haima Sabana. Pierwszy sezon wystartował 28 sierpnia 1993 roku, w amerykańskiej telewizji Fox Kids. Po jego sukcesie co roku pojawiały się kolejne serie, produkowane niezmiennie przez Saban Entertainment. Ostatni, dziesiąty sezon stworzony przez tego producenta, Power Rangers Wild Force, miał swoją premierę w roku 2002. Od tamtej pory produkcją kolejnych sezonów Power Rangers zajęło się The Walt Disney Company, za sprawą którego powstało kolejne siedem sezonów. W 2009 roku przyszłość serialu stanęła pod znakiem zapytania – 7 marca 2009 roku w gazecie The New Zealand Herald opublikowano wiadomość, że seria RPM ma być ostatnim sezonem. W 2010 roku zamiast nowej serii wyemitowano zremasterowaną wersję pierwszej, Mighty Morphin Power Rangers. Pogłoski o zakończeniu serialu okazały się jednak nieprawdziwe – 12 maja 2010 roku prawa do tego tytułu ponownie wykupiło Saban Capital Group. 40-odcinkowy 18. sezon wystartował w 2011 roku, w telewizji Nickelodeon. Lionsgate i firma Saban wspólnie ogłosiły że planują stworzyć kolejny film o przygodach Power Rangersów[

Dowód rejestracyjny motoru JAWA – Właścicielem i założycielem przedsiębiorstwa był František Janeček - czeski konstruktor broni i biznesmen. Przedsiębiorstwo produkowało w latach 20 uzbrojenie m. in. granaty ręczne i karabiny. Pod koniec lat 20 sprzedaż uzbrojenia spadła i Janeček poszukiwał nowych dróg rozwoju dla swojej firmy. Ostatecznie zdecydował rozpocząć produkcję motocykli, nie miał jednak w tym kierunku doświadczenia. W tym celu aby ułatwić rozpoczęcie produkcji postanowił kupić licencję. W tym samym czasie niemiecka firma Wanderer produkująca samochody i motocykle postanowiła zakończyć produkcję motocykli i skoncentrować się na produkcji samochodów. Firma zaoferowała nie tylko odsprzedanie licencji ale również oprzyrządowania, kompletnych podzespołów jak i niedokończonych części. Janeček kupił licencję i oprzyrządowanie do produkcji motocykla Wanderer 500 OHV pod własną nazwą JAWA która powstała od pierwszych liter Janeček i Wanderer.

Dowód rejestracyjny motoru JAWA

Właścicielem i założycielem przedsiębiorstwa był František Janeček - czeski konstruktor broni i biznesmen. Przedsiębiorstwo produkowało w latach 20 uzbrojenie m. in. granaty ręczne i karabiny. Pod koniec lat 20 sprzedaż uzbrojenia spadła i Janeček poszukiwał nowych dróg rozwoju dla swojej firmy. Ostatecznie zdecydował rozpocząć produkcję motocykli, nie miał jednak w tym kierunku doświadczenia. W tym celu aby ułatwić rozpoczęcie produkcji postanowił kupić licencję. W tym samym czasie niemiecka firma Wanderer produkująca samochody i motocykle postanowiła zakończyć produkcję motocykli i skoncentrować się na produkcji samochodów. Firma zaoferowała nie tylko odsprzedanie licencji ale również oprzyrządowania, kompletnych podzespołów jak i niedokończonych części. Janeček kupił licencję i oprzyrządowanie do produkcji motocykla Wanderer 500 OHV pod własną nazwą JAWA która powstała od pierwszych liter Janeček i Wanderer.

Dom Towarowy "SMYK" – Dom Towarowy Smyk zaprojektowany w l. 1947-1948 przez Zbigniewa Ihnatowicza i Jerzego Romańskiego, został otwarty 22.07.1951 jako Centralny Dom Towarowy (CDT). Usytuowano go przy zbiegu ulic Brackiej, Widok, Kruczej i Al. Jerozolimskich. CDT jest przykładem architektury powojennego modernizmu. Gmach ukończono już po wprowadzeniu doktryny realizmu socjalistycznego (1949), przez co jego forma architektoniczna spotkała się z ostrą krytyką. Budynek był jak na ówczesne czasy bardzo nowoczesny i funkcjonalny. Aktualnym właścicielem jest firma „Centrum Development & Investements Polska Sp. z o.o.”

Dom Towarowy "SMYK"

Dom Towarowy Smyk zaprojektowany w l. 1947-1948 przez Zbigniewa Ihnatowicza i Jerzego Romańskiego, został otwarty 22.07.1951 jako Centralny Dom Towarowy (CDT). Usytuowano go przy zbiegu ulic Brackiej, Widok, Kruczej i Al. Jerozolimskich. CDT jest przykładem architektury powojennego modernizmu. Gmach ukończono już po wprowadzeniu doktryny realizmu socjalistycznego (1949), przez co jego forma architektoniczna spotkała się z ostrą krytyką. Budynek był jak na ówczesne czasy bardzo nowoczesny i funkcjonalny. Aktualnym właścicielem jest firma „Centrum Development & Investements Polska Sp. z o.o.”

Fiat 125p – Polski Fiat 125p - samochód osobowy klasy średniej produkowany w FSO na Żeraniu od 28 listopada 1967 do 29 czerwca 1991 na podstawie umowy licencyjnej z włoską firmą FIAT z 1965 roku. Po wygaśnięciu licencji w 1983 roku nazwę zmieniono na FSO 125p.

Fiat 125p

Polski Fiat 125p - samochód osobowy klasy średniej produkowany w FSO na Żeraniu od 28 listopada 1967 do 29 czerwca 1991 na podstawie umowy licencyjnej z włoską firmą FIAT z 1965 roku. Po wygaśnięciu licencji w 1983 roku nazwę zmieniono na FSO 125p.

Barbie "Loving You" – Firma Mattel wprowadza do sprzedaży nowy model lalki Barbie o nazwie „Loving You”, który okazał się jednym z najpopularniejszych wcieleń Barbie. Lalka w krótce po premierze dostępna jest w Pewexie, gdzie podbija również serca polskich dziewczynek.

Barbie "Loving You"

Firma Mattel wprowadza do sprzedaży nowy model lalki Barbie o nazwie „Loving You”, który okazał się jednym z najpopularniejszych wcieleń Barbie. Lalka w krótce po premierze dostępna jest w Pewexie, gdzie podbija również serca polskich dziewczynek.